Monday, March 29, 2010

Mangsa?Pemangsa?Dimangsa?

Atau dalam bahasa Inggerisnya "Prey-Predator". Mangsa ialah satu golongan yang lemah di mana akan menjadi mangsa kepada pemangsa yang lebih kuat, seperti menjadi lunch , dinner , breakfast , dan supper(bagi pemangsa yang duk ostel). Pemangsa pula ialah satu golongan di mana mereka akan memakan golongan yang lemah yang telah menjadi mangsa mereka. Pemangsa lebih kuat daripada mangsa. (IYE IYELA!! klu mangsa kuat lagi mcm mna nk jadi mangsa?? bek jadi pemangsa!)

Apa yang hendak saya sentuhkan disini bukanlah berkenaan fakta di atas tetapi hanyalah mengenai tentang tajuknya sahaja. Mari kita baca dengan lebih lanjut lagi.

Baca situasi di bawah.



Cik Tom menjual cucur kodok(cokodok) di rumahnya di samping menjual air minuman dan juga coklat-coklat. Sudah lebih 5 bulan Cik Tom berniaga di situ dan syukur alhamdulillah perniagaannya semakin maju. AKAN TETAPI!!! Muncul pula Cik Yam yang tak pernah berniaga walaupun sudah tinggal disitu sudah hampir 3 tahun. Manakala Cik Tom yang baru tinggal selama hampir setahun telah mula berniaga sejak kecil..eh...sejak 5 bulan yang sudah.

Secara tiba-tiba Cik Yam hendak berniaga cucur katak(cokatak) dan air minuman keras..eh...air minuman...air minuman...hurm...air minuman jela!!. Diikuti coklat-coklat yang lebih mahal turut dijual oleh Cik Yam. Nak di jadikan cerita , Cik Yam telah membuat sesuatu yang tidak baek atau dalam bahasa budimannya , Cik Yam telah skrap...eh...telah mengkhianati Cik Tom. Dia membomoh Cik Tom supaya perniagaannya lebih maju.

Cik Tom tulla mangsa dan Cik Yam tulla pemangsa.

Dah dapat idea yang aku nak cita ni?? klu x dpt lagi....pinjamla kt sapa2 yang mampu...

Kembali kepada cerita aku tadi. Cik Tom mangsa khianat atau keji Cik Yam. Persoalannya sekarang , dalam kehidupan seharian kita , kita selalu berjumpa dengan mangsa dan tidak pernah kita berjumpa dengan pemangsa. Kepada yang paham , tepuk tangan tanyalah selera dan kepada yang tidak paham. Baca situasi di bawah.

Kita: ASSALAMUALAIKUM!!!
Cik Tom: urm...waalaikumussalam...urm...urm..urm..
Kita: (pasai pa bdk ni..duk urm3...kna sepak bru x urm dh kot) apa kena ni? Muram mcm itik ilang suami ja..
Cik Tom: Mana x muram..perniagaan duk merosot.
Kita: Besa la tu, adat berniaga(aiseh , wat pala tau , padahal x penah pun berniaga)
Cik Tom: Adat x sngat la , aku kena bomoh dengan Cik Yam umah ujung tu.
Kita: OOOOOO.

(nak bagi pendek cite). DAH PAHAM DAH APA YANG AKU CAKAP TADI?? dan x penah pulak dalam hidup kita , kita sembang ngan pemangsa mcm bawah ni ,

Kita: BLA3
Cik Yam: BLA3
Kita: BLA3
Cik Yam: BLA3
Kita: Mcm mna berniaga? orait?? ok??
Cik Yam: AKU MAKIN KAYA!! Sejak2 aku bomoh Cik Tom tu , perniagaan aku semakin maju. Padan muka dia.
Kita: OOOOOO.

(nak bagi abeh citer). Betui x apa aku ckpkn ini. Tetapi aku x ktalah yang Cik Tom tu tipu. Tapi aku x kta Cik Yam tu x bersalah atau bersalah. Kita selalu jumpa ngn mangsa ja kn? x pnah lagi jumpa pemangsa. Jadi ssiapa yang x paham tu , aku xtaula nak wat apa dah. Ampa bertawakal jelah sambil baca apa yang aku taip di atas ni. InsyaAllah anda akan paham. K la. Peace yo! assalamualaikum!!!

p/s: cerita aku x wat lagi sbb aku xdk idea..duk demam2 ni..idea nk wat cita x mai..nnti mai la ya...tpi kn..adakah org duk tunggu cita aku??? jeng3...RENUNG2 KAN DAN SELAMAT BERAMAL...

No comments: