Thursday, October 28, 2010

$eAnDaInYa Es0k SPM!!!


FUH...KLU BTOI LA KN...XTAU LA APA AKN TRJDI PADA AKU. HUHUHU

lma btoi aku x update..x mrapu..x wat cita.....xdk idea chek oi nk wat cita....stgi aku amek cita yg aku wat jwb xm trial aritu bru tau...hohoho...aku wat cerpen aritu..nk tau?? nnti arh..segan la chek..hohoho

aku xdk pa pon nk cita.....juz nk exercise jri sket mnaip papan kekunci ni....aku abaq mai ni...mai dekat sket....pss..jgn gtau spa2....ni antara kita ja...

SPM AKU NK DEKAT DAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HUJUNG JARI JE SPM AKU...HUHUHUUH

mknanya...aku xkn mnulis dh la lpas ni..klu ada pa2 vdeo atau pa2 yg mnarik ntk dikongsi jlah akn di blogkn.....ITU PON KLU AKU X BZ...GILA KAU....AKU SKRANG SBUK KOT NYAH OI....SIANG MLM PAGI PTG MAGRIB SUBUH ISYAK ASAR ZOHOR SUBUH ISYAK MAGRIB AKU SIBUK.....

sbuk apa...??? itu yg kita xtau dn xmau amek tau tu NYAH OI....geli i...tmbuk brrmai rmai bru tau...

k la nyah..eh...k la weh korang smua....i out dlu ye nyah..eh...YA ALLAH..KENAPA NGN AKU NI!!!??? ok la korang...aku brhnti dlu ntk seketika.....nikmatilah apa2 yg ada kt blog aku ni..kpd yg bru tiba...tgk la yg lps2 kt blog aku ni...x brhabuk g pon....rjin2 la cekik daud.....k SALAM 1 UMAT ISLAM SEDUNIA..PEACE!

Friday, October 22, 2010

W0rD 4 T0dAY

there's a moment in our life that we ve to stop n stay.. cz that time we ve to admit that as a human, we re meant to be hurt.. meant to be tested.. and meant to be downed.. but at the same moment, we ve to remember we re only a part of this play.. a play where we re the actor and actress... n His the director.. by hook...

~~~Assalamualaikum&Ahlan Wasahlan~~~

alhamdulillah...dgn syukur rahmat kurniaan Ilahi...dapat sy menyiapkan bl0g sy ini walaupun masih di peringkat baikpulih!!!!!sebarang K0men@cadangan,sila p0skan k0men kepada sy!!!Wallahu'allam......

For The Rest Of My Life

Thursday, October 21, 2010

SPM aR0uNd ThE cOrNeR


Tggl bp Hr J lg aq nk SPM..ALHAMDULILLAH persiapan nk berperang SPM aq dh wat..

SPM aR0uNd ThE cOrNeR

Tggl bp Hr J lg aq nk SPM..ALHAMDULILLAH persiapan nk berperang SPM aq dh wat..

att10ion!!

hArAp MaAf bLog Ni dlm proses construction...segala kesulian hrp dmaafkn..

Monday, August 30, 2010

dh bersawang

bersawang udh bloq aq..sowey la aq x da masa nk update...

Saturday, May 22, 2010

aq sedey

awl pg 22/5/10 sblum 7.40 aq sgt excited...lps tu aq terima call dr yg tersyg,dan memaklumkn bhwa ea xcdnt kt balai lama(simpang paya keladi)ampa puwn x taw kt mna.agk tkjut jgk la..tp dr smlm mmg aq x sdap hti dh.dgn lajunya aq mbwk mto dgn kelajuan hmpir meter nk hbis bergegas pergi dkt awek aq utk mlhat keadan awek aq.setibanya d tmpt kjdian aq trus mndptkn awek aq dan memeluknya..slps itu aq mbawnya pergi k hsptl kpala batas dan ea menerima rawatn sbg pskit luar...aq mklumkn dkt ustazah bhwa awek aq trlibat dgn kmlngn..aq dgn awek aq mnggu ayahnya tba d hsptl..lps tu g balai polis trafik k.batas wat laporan...ada story yg aq x ceritakn dlm blog ni demi mnjga kptingan hak penulis iaitu aq...tp alhamdulillah awek aq slmt..yg tu yg pnting...apa yg pnting?awek aq slmt...

Saturday, April 24, 2010

Jeritan Tanpa Suara Part 2

Akhirnya aku tertidur tetapi aku terlena hanya sekejap sahaja. Aku terjaga kerana aku berasa seperti ada orang bernafas di telingaku. Aku toleh ke kiri dan kanan aku. Tiada apa pun. Mungkin perasaan aku. Malas aku ingin memikirkannya. Aku cuba juga untuk tidur. Tiba-tiba aku terdengar bunyi dengusan yang amat jelas sekali di sebelah kanan aku seolah-0lah ada orang lain di sebelah aku. Aku mula rasa seram. Aku cuba mengawal perasaan takut aku. Dengusan itu semakin cepat dan semakin kuat. Aku berasa amat takut. Aku membaca surah-surah yang aku ingat. Malangnya aku tidak ingat Ayat Kursi. Mengapalah aku tidak hafal-hafal ayat kursi itu? Aku tetap membaca surah-surah yang aku ingat walaupun aku tidak tahu makna surah-surah tersebut. Beberapa ketika kemudian , dengusan itu semakin pelahan dan akhirnya hilang. Aku berasa lega. Aku baru sahaja mahu pergi ke kamar bapa aku dan memberitahu perkara yang terjadi padaku tetapi aku tidak perlu lagi membuat demikian. Aku teruskan tidurku yang asyik tergendala. Walaupun perasaan aku masih lagi takut dan seram , aku cuba untuk tidak memikirnya lagi. Akhirnya aku tertidur dan terlena sehingga subuh.

Keesokkan harinya bermula seperti biasa. Aku akan mengemaskan chalet yang kami diami pada awal pagi itu. Sudah menjadi kebiasaan pada aku. Di rumah, akulah yang mengemas pada awal pagi setiap hari. Walaupun aku mempunyai kakak , aku yang membuat semua kerja. Kakak aku hanya tahu tidur sehingga matahari tegak di atas kepala. Jika aku yang bangun lewat , sudah pasti aku akan disimbah air oleh ibu aku. Kakak aku lebih disayangi oleh ibu aku kerana dia lebih jelita dari aku. Dia lebih pandai dari aku. Dia lebih segalanya dari aku. Aku tidak kisah. Asalkan aku tidak dihalau rumah dan ada orang yang menjaga makan minum aku , aku akan melakukan apa sahaja yang ibu aku suruh. Aku ingin menceritakan apa yang berlaku pada aku semalam pada ibu dan ayah aku tetapi ibu dan ayah aku pasti tidak akan mempercayai cerita aku itu. Aku mengambil keputusan untuk tidak menceritakan pada ibu dan ayah aku. Aku akan melupakan perkara ini dan tidak akan memikirkannya lagi. Pada waktu tengah hari , aku pergi ke belakang chalet untuk membuang sampah. Aku terlihat satu pokok yang amat besar di belakang chalet itu. Jaraknya dengan chalet yang keluarga aku diami itu tidaklah jauh. Mungkin 50 meter dari chalet itu. Pokok itu kelihatan gerun dan seram. Tiba-tiba aku ternampak seseorang di atas pokok itu. Seeorang yang memakai pakaian putih sedang bertenggek di pokok itu. Aku tidak memikirkan apa-apa pada mulanya dan terus masuk ke dalam chalet. Beberapa ketika kemudian , baru aku terfikir dan aku mula berasa seram. Aku cuba untuk tidak memikirkan perkara yang bukan-bukan. Aku mahu menceritakan pada ibu aku tetapi aku boleh tahu apa reaksinya selepas aku cerita padanya. Aku tidak tahu kepada siapa aku boleh mengadu. Aku berasa sangat sunyi dan sedih. Aku tidak pernah berkongsi apa-apa dengan ibu aku mahupun siapa-siapa. Aku tidak mempunyai teman karib dalam hidup aku. Bagi aku , biar banyak kawan tetapi jangan terlalu rapat dengan mereka. Jangan percaya pada siapa-siapa pun. Kawan selalunya hanya menggunakan aku. Apabila susah , mereka mencari aku , apabila senang , mereka berseronok tanpa mengajak aku. Sudah menjadi lumrah dalam hidup aku.

Pada malam itu , selepas makan malam , aku pun membasuh pinggan-pinggan dan cawan-cawan. Semasa aku sedang membasuh pinggan , aku berasa lenguh di bahu aku. Bahu aku berasa sangat berat. Tiba-tiba aku ternampak bayang-bayang aku. Aku ternampak sesuatu di atas aku pada bayang-bayang aku itu. Bayang-bayang itu seperti seorang budak sedang duduk di atas bahuku. Tetapi aku lihat di atas aku tiada apa-apa pun lalu aku tengok bayang-bayangku sekali lagi dan bayang-bayang itu pun sudah tiada. Aku berasa sangat takut. Aku kaku dan tidak tahu apa yang patut aku lakukan. Otak aku seperti beku seketika. Aku berasa lemah dan iman sahajalah yang menjadi tongkat aku sekarang. Ibu aku datang pada aku dan terus bertanya , "Awat dengan hang ni? Muka hang pucat pasaipa? " . Aku tidak menjawab soalan ibu aku itu dan terus masuk ke kamar dan tidur. Aku tidak boleh melupakan apa yang aku lihat di dapur itu. Bayang-bayang yang aku lihat itu asyik datang padaku apabila aku pejamkan mata.

Aku beristighfar seorang diri. Aku pergi ke ibuku dan meminta buku ayat kursinya. Aku pun membaca ayat kursi. Ibu aku semakin hairan dengan perangai aku yang tidak pernah bersolat , tiba-tiba sahaja membaca ayat kursi. Ibu aku masuk ke kamar aku. Ibu aku bertanya lagi , " Hang ni pa kena? Mak tengok lain macam ja. Hang ok ka? " . Aku pun berjawab , " Tak da pa la mak. Tiah ok ja. Mak jangan risau la noh. Tiah nak tidur ni. Mengantuk la mak. Mak baca buku cerita kat Tiah , Tiah nak tidoq. Hehehe. " . Mak aku berkata semula , " Hang toksah duk galak. Adik hang pun mak tak pernah baca buku cerita kat dia. Hang nak aku baca kat hang. Dah pi tidoq." . Aku terdiam dan terus tidur. Aku saja mahu bermanja dengan ibu. Sudah sekian lama aku tidak bermanja dengannya.

bersambung....

Wednesday, April 21, 2010

Jeritan Tanpa Suara Part 1

Satu percutian yang tidak dapat kami lupakan. Percutian yang sepatutnya menjadi kenangan manis kami telah bertukar menjadi kenangan paling pahit dalam hidup kami sekeluarga. Kejadian yang melanda diri kami masing-masing membuat aku berubah dan menjadi lebih matang. Kejadian itu berlaku kira-kira 10 bulan yang sudah. Sewaktu cuti penggal pertama awal tahun.

Perancangan percutian ini telah dirancang oleh kami sudah sekian lama. Tetapi oleh disebabkan ayah sibuk bekerja , percutian kami ditangguh sehingga beberapa kali. Dan kali ini , ayah mengajak kami pergi bercuti kerana ayah rasa bersalah kerana tidak menghiraukan kami dan asyik bekerja sahaja. Kami berasa teruja dan sangat gembira apabila ayah mengumumkan berita baik itu kepada kami sekeluarga sewaktu kami berkumpul beramai-ramai. Ayah tidak memberitahu kepada kami destinasi percutian kami itu. Kami tertanya-tanya dan asyik membayangkan tempat percutian yang cantik dan menarik. Kami tidak sabar-sabar menunggu cuti menjelma.

Tibalah hari yang kami nanti-nantikan selama ini. Hari yang membuat kami rasa gembira sangat dan dapat melupakan segala masalah peribadi kami. Kami memulakan perjalanan kami pada awal pagi kerana ayah kata tempat percutian kami itu sangat jauh. Mungkin malam ini baru kami tiba di destinasi. Kami berasa tidak sabar untuk mengetahui tempat kami bercuti itu. Perjalanan yang lama membuat kami berasa bosan. Pelbagai perkara kami lakukan di dalam kereta untuk menghilangkan rasa bosan. Tetapi akhirnya kami tidur. Kami hanya bangun apabila ayah berhenti di tempat perhentian untuk kami membuat urusan masing-masing termasuklah bersolat dan makan.

Senja telah pun menjelma tetapi kami belum lagi tiba di destinasi kami. Kami semakin bosan. Ayah pun kelihatan letih. Ibu ingin memandu kereta dan menyuruh ayah rehat sebentar tetapi ayah tidak mahu dan meneruskan pemanduannya. Lagipun , ibu tidak tahu di mana destinasi kami itu. Beberapa kilometer selepas perhentian kami yang terakhir untuk solat ishak , kami pun tiba di destinasi. Tempat percutian kami kali ini agak menyeramkan. Kami sekeluarga akan bercuti di chalet di dalam hutan simpan. Walaupun tempatnya nyaman dan indah. Kami berasa takut dan kurang selesa dengan persekitaran hutan itu. Tetapi kami tidak berkata apa-apa kepada ayah kerana kami turutkan sahaja kehendak ayah. Kami cuba untuk bercuti habis-habisan. Ayah bawakan kami ke chalet. Chaletnya sangat cantik dan bersih. Jarang sekali untuk aku temui chalet sebersih ini. Chaletnya besar dan luas. Chalet itu mempunyai 4 bilik. Aku akan tidur seorang dan kakak aku dan adik perempuan aku tidur sebilik dan adik lelaki aku yang bongsu itu tidur dengan ayah dan ibuku. Aku tidak suka berkongsi bilik tidur dengan sesiapa pun. Aku suka tidur sendirian. Memang benar orang kata gadis seperti aku ini tidak boleh tidur seorang diri kerana takut apa-apa terjadi ke atas aku tetapi aku tidak boleh tidur jika ada orang di bilik aku. Aku tidaklah berani tetapi aku bukanlah penakut. Aku cuma tidak mahu fikirkan sangat mengenai perkara-perkara yang akan menakutkan aku. Pada pendapat aku , jika aku tidak mengganggu "benda" itu , "benda" itu tidak akan mengganggu aku.

Semasa aku nyenyak tidur pada malam itu , aku berasa angin yang sangat sejuk memasuki kamar aku. Seingat aku , aku telah tutup tingkap bilik aku rapat-rapat. Mungkin angin yang kuat telah membukanya. Aku berasa sangat sejuk macam kamarku dipasang "airconditioner". Pada hal , kamar aku hanya mempunyai kipas sahaja. Aku tidak boleh tidur pada malam itu. Aku terdengar pelbagai bunyi dari hutan tetapi aku tidak mahu fikirkan apa-apa. Aku teringat kembali pelajaran fizik aku , apabila waktu malam , suara memang senang kedengaran walaupun suara itu berada jauh dari aku.

Bersambung.....(TO BE CONTINUED)>>>

Tuesday, April 20, 2010

LAGI~LAGI JATUH TANGGA

Pertama ku melihat mu bergetar rasa hati ku,
Berdebar-debar jantung ku mungkin ku kena naik mu
Ketika ku melihatnya berdetak-detak didada,
mungkin itu suatu pertanda bahwa ku kena naik dia


Dia atau dia,
ku pilih yang mana,
aku pusing, untuk memilihnya


Jatuh tangga lagi,
lagi-lagi ku jatuh tangga,
aku jatuh tangga,
setiap kali aku naiknya
Jatuh tangga lagi,
lagi-lagi ku jatuh tangga,
harus bagaimana,
ku bingung memikirkannya

Layaknya seorang pria ku coba untuk tidak jatuh,
menaik satu tangga tetapi aku jatuh

Dia atau dia, yang harus ku naik,
aku pusing untuk memilihnya
aku nk atas tarikh blog ni...lama btui x atas tarikh...bersawang dh blog aku ni...cita ada..tpi mlaih nk wat...hohoh...aq skit tekak x bek2 lg ny...lg pon aku skrang ni jarang on9..mud nk atas tarikh blog pon ilang sket demi sdikit...ini gara2 gaara....hurm....its okay...gaara x brsalah dlm hal ini...

Monday, April 19, 2010

Ada sedikit takziah..eh..tazkirah...

dengarlah hai sobat
saat kau maksiat
dan kau bayangkan ajal mendekat
apa kan kau buat
kau takkan selamat
pasti dirimu habis dan tamat

bukan ku sok taat
sebelum terlambat
ayo sama-sama kita taubat
dunia sesaat
awas kau tersesat
ingatlah masih ada akhirat

astafighrullahal’adzim

reff:
ingat mati, ingat sakit
ingatlah saat kau sulit
ingat ingat hidup cuman satu kali

berapa dosa kau buat
berapa kali maksiat
ingat ingat sobat ingatlah akhirat

cepat ucap astafighrullahal’adzim

pandanglah ke sana
lihat yang di sana
mereka yang terbaring di tanah
bukankah mereka
pernah hidup juga
kita pun kan menyusul mereka

astafighrullahal’adzim

repeat reff

cepat ucap astafighrullahal’adzim

repeat reff

cepat ucap astafighrullahal’adzim
cepat ucap astafighrullahal’adzim



Maksiat itu bukanlah setakat "bnda" tu ja...mksiat leh jd ssuatu yg mngkin anda tidak tau prkara yg anda buat itu adalah mksiat...contoh yg pling mudahla kn....situasi yg mcm ini...

Anda baru sahaja abeh solat d msjid..dan apabila anda mahu pulang...selipar anda ilang....anda pun menjadi bengang lalu anda menyanyi lagu akim-bengang....selepas menyanyi lgu akim...anda bertekad "mngambil" slipar spa2 je yg ada kt stu dan pulang ke rumah dgn slamber dek je....anda pun mlksnakn tekad anda itu...

tanpa anda smua sdari...anda tlah mlkukn mksiat slpas solat di msjid....adakah istilah "mngmbil" itu btul??? klu msuk soalan spm bahagian kslahan istilah dan tatabahasa..."mngambil" itu ptut dtkar dgn "mencuri"...baru btul....

slaen drpd itu....mngkin juga anda bru sj abeh 2syen dan slipar anda tiba2 ilang...anda pun mngmbil slipar spa2 ja yg ada brdkatan dgn anda.....

itu sjlah srba sdikit yg aku tahu tntang mksiat ini...slaen drpd itu...rncngan realiti tv AKADEMI FANTASIA juga mksiat...knapa?? prgaulan bebas yg mlmpau..apa bila anda mmsuki AF...ISLAM trus dlpakn....hukum hakam antara lelaki dan perempuan sudah tiada lg...bgai dunia AF itu mereka yg pnya....bkn AF ja...smua realiti tv lah...

realiti diri anda sndiri pon ada kn..msti anda prnah lhat di mata anda sndri prgaulan bebas yg mlmpau...dan mngkin juga ada antara anda juga yg trlibat...jd..cpt2 la brtaubat....

Renung2kan dan selamat beramal....

p/s: kpd yg mahu mmbntah dgn apa yg disbutkn di atas...sila pergi jauh2 dri blog ini....bntahan anda tidak dterima...hoho...tq 4 reading!!!

UNCLE SEMAT

Nama aku Semat. Pekerjaanku ialah operator kilang buat gula-gula kapas. Selain dari menjadi operator, aku juga menjadi pembantu semua pekerja kilang di sini tanpa gaji. Aku membantu semua orang yang meminta bantuan dari aku. Kalau aku tidak pergi kerja, habislah mereka. Tiada siapa lagi yang akan membantu mereka. Aku selalu menolong mereka kerana mereka semua baik. Mereka tidak pernah menyebut perkataan yang tidak baik terhadapku. Malah, mereka sering memuji aku. Setiap kali mereka memanggilku , mereka memujiku. Aku sangat terharu dengan kepekaan mereka dengan menyedari kehadiranku di kilang ini.

Aku sudah bekerja di kilang ini sudah hampir 5 tahun. Aku juga masih bujang. Siapalah yang hendak pada aku. Kerja aku hanya operator kilang. Muka juga tidak hensem. TETAPI ramai wanita suka memuji aku juga. Kadang-kadang aku menyangkakan mereka minat pada aku. Tetapi mereka semua masing-masing mempunyai teman lelaki. Dalam bahasa penjajahnya , "BOYFRIEND". Aku diam terpaku apabila aku melihat mereka dengan kekasih mereka. Aku malu kerana menyangkakan mereka minat pada aku.

Bukan orang-orang kilang ini sahaja yang memanggil panggilan yang sedemikian pada aku , tetapi semua orang yang hadir dalam hidup aku selalu memuji aku. Aku kadang-kadang malu apabila dipuji di khalayak ramai. Mereka tidak memanggil nama aku. TETAPI mereka memanggil panggilan yang sungguh memujikan. Mereka tidak pernah memanggilku Semat. Mereka hanya memanggil aku Smart. Kadang-kadang aku mahu bertanya , smart kah aku? tetapi pintu hati aku tidak terbuka luas untuk memberi aku semangat untuk bertanya pada mereka.

Mereka memanggil aku , "Smart2...Smart2....tolong sat...tolong tu...tolong ni...tolong ni...tq smart..." Baikkan mereka? Memang aku terharu benar. Walaupun aku segan dan tidak mahu mereka memanggil aku sebegitu rupa , tetapi apakan daya. Aku tidak berdaya untuk menegur mereka daripada memanggil aku begitu. Aku redha saja pada Allah s.w.t.

Ini jelah cerita hidup aku. Nama aku Semat tetapi orang sering memanggilku Smart. Anda yang membaca kalau boleh janganlah memanggil aku smart. Aku tidaklah sesmart mana pon. ASSALAMUALAIKUM DAN GUD DAY.

Wednesday, April 14, 2010

SEHITAM CINTA NURANI

senja dingin ari mngekori.kesyahduan yg melanda di sanubari.trkapai ku sndiri di lautn yg xbertepi.meredah samudera cinta yg ku ukir sndiri di pepohon meranti.sedarkh dirimu aku sendirian dlm mncari cinta sjati.aku menahan segala kedukaan yg bersarang di jiwa tika kau bersama si dia yg kau kasihi.berilh aku kekuatan dl...m mnahan amarah yg menjelma pabila kau xlagi di sisi.aku pasrah.akuuu resah..

Thursday, April 8, 2010

jiwang2 srbut kpala aq tgk ayt ni

Apa kabar cinta?

Masihkah tetap untuk-NYA……?

Apa kabar rindu?

Masihkah tetap untuk surgaNYA..?

Apa kabar hati?

Masihkah sesejuk dan sebening embun pagi….?

hohohohoho

Mengapa dicari secantik Balqis, andai diri tidak sehebat Sulaiman..Mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tidak setulus Zulaikha..Mengapa mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sehebat Siti Hajar..Mengapa didambakan teman sehidup

Wednesday, April 7, 2010

aaah

penat gler mlm ni..bwu blik dr tsyen math td..dh lama x dgr c.azlina mgjr kt 2syen..mai are ni ckgu ada blik,best gler.td bljr bab bru gradiend and area..

Saturday, April 3, 2010

Ksh 3 Org

o Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah... ..
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .....

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. .....
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ...

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ...... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

SYARAH HADIS PILIHAN: DOA TETAP AKAN DIPERKENANKAN SELAGI KITA TIDAK GOPOH

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يُسْتَجَابُ لِأَحَدِكُمْ مَا لَمْ يَعْجَلْ يَقُولُ دَعَوْتُ فَلَمْ يُسْتَجَبْ لِي

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Diperkenankan (doa) untuk seseorang daripada kamu selagi dia tidak go poh dengan dia mengatakan, saya telah berdoa tetapi tidak diperkenankan untuk saya. (al-Bukhari: 6340, Muslim: 2735)



Doa merupakan ibadat yang paling utama kerana ia menggambarkan ketundukan dan membuktikan kebergantungan hamba kepada Penciptanya. Ibn al-Qayyim berkata: Doa ialah permintaan sesuatu yang bermanfaat kepada orang meminta dan dihindarkan daripada sesuatu yang memudaratkannya. (Bada`i’ al-Fawa`id, jil. hal. 513)



Al-Tibiy berkata: Doa ialah menzahirkan kemuncak kehinaan dan keberhajatan kepada Allah dan kerendahan diri kepadanya. Tidak disyariatkan doa melainkan untuk menyatakan kepatuhan kepada Allah s.w.t. dan keberhajatan kepada-Nya. Al-Munawi berkata: Doa ialah bahasa yang menyatakan berhajatnya (seseorang itu) dengan menghuraikan keadaan (dirinya yang amat) memerlukan. Apabila seseorang merasa khusyu’ dalam berdoa bererti telah merasai kemanisan dalam beribadat dan bermunajat dengan Allah. (Fath al-Bari, jil. 12, hal. 372)



Allah s.w.t. memerintahkan kita berdoa kepada-Nya;



ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ

Berdoalah kepada-Ku, pasti akan Aku perkenankan bagi kamu. (Surah Ghafir: 60)



Tidak semua permintaan hamba itu ditunaikan segera dalam tem poh yang terdekat. Sifat orang yang lemah imannya ialah apabila berdoa dia mahu segera diperkenankan. Jika dia merasakan permintaannya itu tidak diperkenankan maka dia terus meninggalkan doa. Pada ketika itu sifat tawakkal dan raja`, ya’ni menaruh harapan kepada Allah s.w.t. diuji.



Allah s.w.t. tidak menyukai orang putus asa kerana dia tidak lagi meletakkan harapan kepada Allah. Oleh sebab itu, di antara adab berdoa, sentiasa mengharapkan rahmat daripada Allah dan menyerahkan diri kepada-Nya. Dalam menyatakan dirinya sangat berhajat kepada Allah s.w.t., seseorang itu hendaklah bersabar menunggu doanya itu diperkenaan kerana setiap sesuatu ada masanya yang telah ditaqdirkan untuknya.



Pada hakikatnya, meninggalkan berdoa lebih mudarat daripada doa yang tidak dimakbulkan. Ini kerana doa itu sendiri adalah ibadat yang diperintahkan oleh Allah dan setiap perintah Allah itu sendiri mempunyai hikmah dan maslahah, di dunia dan di akhirat. Meninggalkan doa bererti meninggalkan ibadat kepada Allah s.w.t.



وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina. (Surah Ghafir: 60)



عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ ثُمَّ قَرَأَ َقَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ



Diriwayatkan daripada al-Nu’man bin Bashir daripada Rasulullah s.a.w, sabdanya: “Doa itulah ibadat.” Kemudian baginda membaca ayat: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (Abu Daud: 1479, al-Nasa`i (dalam al-Sunan al-Kubra), al-Tirmizi: 3247 dan Ibn Majah: 3828)



Oleh sebab itu, terhalang daripada mendapat hidayat untuk berdoa termasuk dalam kerugian. Dalam pada itu, seorang muslim tidak seharusnya menyangka dalam dirinya bahawa Allah tidak menerima doanya dan tidak memperkenankan hajatnya.



عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم اَلْعَجَلَةُ مِنَ اَلشَّيْطَانِ

Daripada Sahl bin Sa’d katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Kego poh an itu datang daripada syaitan. (al-Tirmizi: 2012)



Oleh kerana penyakit go poh dan mahu segera itu datang daripada syaitan maka seorang mu`min untuk mestilah tenang dan terus bersabar berdoa. Seorang yang kuat imannya dan sabar hendaklah menyingkirkan sifat go poh kerana ia adalah sifat syaitan dan putus asa itu sifat orang-orang kafir.



وَلَا تَيْئَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ

Janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir". (surah Yusuf: 87)



Selain itu, termasuk dalam go poh dalam berdoa ialah meninggalkan puji-pujian kepada Allah s.w.t. dan selawat kepada Rasulullah s.a.w.



عَنْ فَضَالَةَ بْن عُبَيْدٍ قال سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يَدْعُو فِي صَلَاتِهِ لَمْ يُمَجِّدْ اللَّهَ وَلَمْ يُصَلِّ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَجِلْتَ أَيُّهَا الْمُصَلِّي ثُمَّ عَلَّمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَسَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يُصَلِّي فَمَجَّدَ اللَّهَ وَحَمِدَهُ وَصَلَّى عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ادْعُ تُجَبْ وَسَلْ تُعْطَ

Diriwayatkan daripada Fadhalah bin ‘Ubaid katanya, Rasulullah s.a.w mendengar seorang lelaki berdoa dalam sembahyangnya tanpa mengagung-agungkan Allah dan tanpa berselawat kepada Rasulullah s.a.w. maka baginda bersabda: “Wahai orang yang bersembahyang, kamu telah go poh . Kemudian Rasulullah sa.w. mengajarkan mereka. Dan baginda mendengar seorang lelaki berdoa dalam sembahyangnya lalu dia mengagung-agungkan Allah dan memuji-muji-Nya dan berselawat untuk Rasulullah s.a.w. Lalu baginda bersabda: “Berdoalah nanti akan dimakbulkan dan mintalah pasti kami akan diperkenankan.” (al-Nasa`i: 1284, Abu Daud: 1481, al-Tirmizi: 3477)



Hadis ini menunjukkan bahawa doa yang diperkenankan ialah doa yang di poh on dengan penuh beradab dan dengan tanda syukur kepada Rasulullah s.a.w yang telah mengajarkan kita mengenal Allah dan agama-Nya. Berdoa dengan memuji-muji keagungan Allah amatlah dituntut kerana ia menunjukkan betapa kita beriman kepada-Nya dan meletakkan sepenuh keyakinan kepada qudrat dan rahmat-Nya.

Thursday, April 1, 2010

April Fool?

xbest r april fool are ny..

MoTto HidupKu

Indah sinar sang suria
Merdu irama sang bayu
Tiada seindah rupa bentukmu
Tiada semerdu bunyi ekzozmu

Lembut bayu membelai
Merdu burung berlagu
Tiada selembut penungganganmu
Tiada semerdu kau berbunyi

Keindahan rupamu jadi sumber ilhamku
Bunyi mu yang merdu menghiburkan hatiku

Bertambah cahaya lampu hidupku
Kau janji bersumpah setia
Walaupun ribut melanda kan bersama

Selagi masih ada sinaran mentari
Selagi ada getar di enjinku
Kan ku korban jiwa raga
Demi cinta untukmu MOTO LCku

aku x wat lagi cita...aku xdk mood g nk wat..sibuk wooo kblkangn ni....keja skulah pnyala bnyk....apa xtau...lg nk dkat spm..lg bnyk keja skulah...k caw!! ASSALAMUALAIKUM!!! temaseh sbb bca...:D peace yo!

Tuesday, March 30, 2010

5 org shbt!

Pada zaman dahulu, semasa orang Eropah masih dalam zaman gelap kerana lampu tidak diciptakan lagi, terdapat 5 orang sahabat yang sangat akrab dan rapat. Mereka mempunyai satu impian yang tidak pernah difikirkan oleh orang zaman itu. Hal ini kerana, orang zaman itu hanya memikirkan satu perkara sahaja iaitu bagaimana hendak mencerahkan rumah meraka. Pada zaman gelap, orang ramai telah mengalami pelbagai kesukaran. Contohnya, waktu malam mereka sering sahaja terhantuk ataupun pada waktu malam, meraka harus menempuh pelbagai cabaran untuk pergi ke tandas yang berjarak 4 kilometer dari rumah mereka. Bagi mengelakkan mereka pergi ke tandas pada waktu malam, mereka akan kurangkan makan pada siang hari dan membuang segala-galanya yang berada dalam perut mereka sebelum hari menjadi gelap.

Kembali kepada 5 orang sahabat itu. Impian mereka yang mereka ingin sangat mencapainya ialah menjadi band rock yang terkenal pada zaman itu. Mereka ingin membuat persembahan konsert live in KL...eh...di mana-mana sahaja yang ada orang taja mereka. Lupa pula nak memperkenalkan 5 orang sahabat itu. Pemuda yang pertama ialah Amec(vocalist) , Cow(lead guitar) , Terrajunk(rhythm guitar) , Suelong(Bass guitar) , dan Akhu(drummer). Mereka telah berkawan sejak azali lagi. Susah senang mereka bersama tetapi belum tentu mati bersama kerana ajal maut di tangan Tuhan. Back to the point , impian mereka ini boleh tercetus apabila Cow melihat koir gereja yang menyanyi lagu dengan penuh penghayatan. TETAPI koir gereja tidak best dan kebanyakan lagu-lagunya semua berunsurkan keagamaan merekaa. Jadi Cow hendak membuat satu perubahan, dia hendak membuat lagu mengenai unsur-unsur cinta dan unsur-unsur yang umum dalam genre rock alternatif. Dia ajak rakan-rakannya membuat band. TETAPI, pada mulanya Suelong dan Amec tidak mahu join Cow. Cow pujuk punya pujuk last-last berjaya juga. Cow sangat mengharapkan Amec join bandnya kerana suara Amec macam suara Auwie. Cow sangat meminati Auwie dari kumpulan KEPAK.

Akhirnya tertubuhlah band mereka yang bernama "XPDCni". Sebelum ini, mereka semua tidak reti main peralatan music. Dengan semangat yang jitu, mereka semua kecuali Amec telah pergi kursus belajar music, manakala Amec telah pergi kursus menyanyi. Akhirnya mereka mendapat ijazah dalam bidang music dari Universiti Old Trafford. TETAPI sekarang, mereka mempunyai satu lagi impian untuk dicapai iaitu membuat konsert live dengan ditaja oleh penaja(memang ar penaja yang taja). Mereka berusaha mencari orang-orang kaya pada zaman gelap itu, TETAPI orang-orang kaya enggan menaja kerana duit mereka sedang dibelanja untuk menghasilkan lampu. Usaha mereka tidak berhenti. Demi untuk mendapatkan wang sementara menjadi artis yang terkenal, mereka telah membuat show dekat function-function dan kenduri-kenduri orang kawin. Tidaklah mereka bergoyang kaki dan tunggu duit.

Nak jadi cerita, semasa mereka pergi membuat persembahan di kenduri anak raja kawin, seorang orang kaya telah menyaksikan bakat mereka dan telah terpukau,terpikat,terminat,terlayan lagu mereka dan akhirnya tertaja mereka untuk membuat konsert di atas kapal Titatonik. Impian mereka tercapai, segala usaha mereka selama ini tidak sia-sia. Ijazah yang mereka ada telah menjadi bukti usaha mereka selama ini.

Pada hari ke-10 kapal berlayar(kapal ini tiada lampu), band mereka akan membuat persembahan pada pagi itu. Mereka telah menyediakan beberapa lagu untuk dipersembahkan seperti lagu "Lalala Masaklah" , "Malam yang gelap" , "Aku kantoi skandal" dan "Menatap Wajahku di cermin". Persembahan mereka telah bermula dengan baik. Ramai penonton teruja melihat mereka. Mereka telah mempunyai peminat pada ketika itu(hanya pada ketika itu). Sekarang, sudah 3 buah lagu mereka telah persembahkan. TETAPI malangnya untuk penumpang kapal itu, semasa lagu ke-4 dipersembahkan, betul-betul semasa chorus, kapal Titatonik dilanggar iceberg...eh...telah melanggar iceberg. Iceberg telah dilanggar lari oleh kapal Titatonik. Mereka tidak menyedari kemalangan itu berlaku walaupun penonton telah menjadi panik dan menjerit-jerit. Mereka sangkakan penonton bersorak kepada mereka, akan TETAPI penonton-penonton sedang menyelamatkan diri. Sehinggalah saat kapal itu akan tenggelam, air laut sudah berada di paras leher mereka, mereka masih belum menyedarinya lalu mereka mati tanpa mereka sedari. Menurut mitos, sehingga sekarang mereka masih membuat persembahan dan masih lagi tidak menyedari bahawasanya mereka telah mati. Penonton-penontonnya sekarang ialah ikan.

-THE END-

p/s:aku tulis cerita ni kat dalam buku(buku pendek) aku sampai 4 muka surat. lenguhnya tangankuuuuuuuuuuuuuu......lenguhnya jari-jemariku kerana menaip semula disini...aduh...

Monday, March 29, 2010

Drama Queen

Kali pertama aku mengenalimu
Mahu bersama
Mahu bersama
Raut wajahmu bersih
Meyakinkan hati ini
Aku terpaut

Semua dusta palsu
Aku tertipu
Keperibadianmu
Berubah menurut nafsu
Panggilanmu gelaranmu
Baru ku tahu

Chorus
Lakon layarmu hebat
Terpukau ku melihat
Isi hati upahan
Sampai bila
Kau mahu tersesat
Tidak kau penat
Hidup penuh muslihat
Mahkotamu Ratu Drama

Kau masih berpura-pura
Kata-katamu hanya propaganda
Mengejar hijau ungu
Mata kelabu
Ini bukan kau yang pernah ku kenal dulu
Panggilanmu gelaranmu
Baruku tahu

Ulang Chorus

Panggilanmu gelaranmu
Baru ku tahu
Kau bertapa
Bagai permaisuri di atas lembah
Lakon layarmu yang terhebat
Memukau mata melihat
Tidak kau penat
Hidup penuh dengan tipu muslihat
Sampai bila Ratu Drama
Sampai bila Ratu Drama

Tidak kau penat
Hidup penuh dengan tipu muslihat
Sampai bila Ratu Drama
Sampai bila Ratu Drama
Tidak kau penat
Hidup penuh dengan tipu muslihat

CUTI DAH ABEH!!! MNGAPA!!!??? MNGPA!!???

krja entry msti duk tnya mngapa2....boring tui..hoho...by the way....MENGAPA!!??

then...apa lagi ha nk cita...hmm...HA! aku x post dh kot smpai hari khamis ni..aku x on9 dh time skulah...besa la..aku spm taun ni..klu ikut trend ckp cmni..."aku spm kot taun ni"...hohoho

k la....BAGI SAPA2 YG TGK BLOG AKU NI...AKU UCAPKN BERBNYK2 TIMA KASEH...JASA MU AKN DKNANG....jd la follower..jgn tgk aje...hoho..:P

k la...(bpa byk "k la" daa...nk jdi mcm pngtua aku dh..ok2....tpi duk smbung gi kt primpunan...)ORAIT...GUD NITE EVERY BODY.....TAKE CARE...ASSALAMUALAIKUM1!!

lalala kerja...lalalala kerja...

Aku ialah seorang peguam. Hari-hari aku akan membela orang yang tidak bersalah ataupun orang yang tidak tahu mengaku bersalah ataupun orang yang tidak tahu sama ada dia bersalah ataupun tidak. Kerja aku bukanlah semudah kerja bidan yang menyambut bayi baru diberanakkan tetapi kerja aku sesusah kerja bidan harimau.

Gaji aku pula tidak selumayan gaji pemain bola sepak luar negara tetapi lebih lumayan daripada gaji pemain bola sepak negara. Gaji aku mempunyai banyak nombor sifar. Ini menunjukkan gaji aku tidak banyak malah aku terasa hina apabila menerima cek daripada pelanggan aku. Begitu banyak nombor sifar dia tulis di situ.

Ibu aku selalu berkata, "Suparman bin Spidarman, kenapa kau dapat markah kosong dalam subjek bahasa German? Bagaimana kau mahu jadi lawyer? Kau cuma tahu "lawyer" buruk aja,". Aku berusaha supaya tidak mendapat nombor sifar lagi. Selepas kejadian itu, markah aku yang aku sering dapat ialah 99 sahaja. Tidak mahu aku dapat markah 100. Ada dua sifar terletak di situ. Mak aku pasti sangat marah.

Sekarang aku mendapat gaji yang mempunyai banyak nombor sifar. Diriku kian sedih. Selain daripada itu, aku mahu kongsikan pengalaman aku membela orang yang bersalah. Orang yang bersalah itu terdiri daripada perogol, perompak , pembunuh , penculik , pencuri , perompak , perasuah , penyamun , pelari , pelumba , perokok dan pemalas. Tetapi aku hanya mahu cerita pasal perogol ini sahaja kerana cerita dia panas , hanya orang yang berumur 7 tahun ke atas sahaja yang boleh membaca. Ceritanya begini , perogol itu telah merogol orang dan dia didapati bersalah dan aku telah membelanya. Akhirnya dia tidak dijatuhkan hukuman. Habis cerita.

Aku mahu menerangkan bagaimana kerja aku ini dikerjakan. Mula-mula , aku akan menunggu orang yang mahu dibela datang ke pejabat aku. Kemudian aku akan tanya orang yang mahu dibela itu , "Kamu ni bersalah atau tidak?". Kemudian jika dia mengaku bersalah , aku akan bertanya lagi, "Kenapa kamu mahu aku membela kamu yang bersalah ini?". Kemudian jawapan yang sama akan didengarkan oleh orang yang bersalah itu , "Saya tidak mahu memasuki penjara." Ya, memang itu kerja aku. Membela orang daripada memasuki penjara. Itulah sebabnya aku tidak menolak permintaan mereka. Memang tanggungjawab aku. Oleh disebabkan demikian, aku akan membela habis-habisan sampai habis habisan.

Walau banyak mana pelanggan aku dapat, aku tidak kaya. Duit yang aku ada sering habis. Mungkin kerana nombor sifar itu. Bagaimana lagi aku mahu buat? Mereka sering menulis cek kepada aku dengan nombor sifar yang banyak. Tidak pernah sekalipun aku dapat RM 99 999.99. Jika aku dapat begitu, aku akan jadi lebih senang dari sekarang. Di samping itu, pelanggan-pelanggan aku yang sering menulis nombor sifar yang banyak di dalam cek mereka itu kebanyakkannya duit banyak. Mereka juga semuanya bersalah. Orang yang tidak bersalah hanya menulis beberapa nombor sifar dan aku dapat bertahan lama juga dengan duit itu. Memang dasar nombor sifar itu aku benci.

Cerita di atas ialah mengenai aku dan mengenai aku lah cerita di atas. Aku ialah peguam.

Penat sgt aih aq menaip story ni...

Melayu Oh Melayu!

> Melayu itu orang yang bijaksana
> Nakalnya bersulam jenaka
> Budi bahasanya tidak terkira
> Kurang ajarnya tetap santun
> Jika menipu pun masih bersopan
> Bila mengampu bijak beralas tangan.
>
> Melayu itu berani jika bersalah
> Kecut takut kerana benar,
> Janji simpan di perut
> Selalu pecah di mulut,
> Biar mati adat
> Jangan mati anak.
>
> Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
> Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
> Banjar juga disebut Melayu,
> Minangkabau memang Melayu,
> Keturunan Acheh adalah Melayu,
> Jakun dan Sakai asli Melayu,
> Arab dan Pakistani, semua Melayu
> Mamak dan Malbari serap ke Melayu
> Malah mua'alaf bertakrif Melayu
>
> Dalam sejarahnya
> Melayu itu pengembara lautan
> Melorongkan jalur sejarah zaman
> Begitu luas daerah sempadan
> Sayangnya kini segala kehilangan
>
> Melayu itu kaya falsafahnya
> Kias kata bidal pusaka
> Akar budi bersulamkan daya
> Gedung akal laut bicara
>
> Malangnya Melayu itu kuat bersorak
> Terlalu ghairah pesta temasya
> Sedangkan kampung telah tergadai
> Sawah sejalur tinggal sejengkal
> tanah sebidang mudah terjual
>
> Meski telah memiliki telaga
> Tangan masih memegang tali
> Sedang orang mencapai timba.
> Berbuahlah pisang tiga kali
> Melayu itu masih bermimpi
>
> Walaupun sudah mengenal universiti
> Masih berdagang di rumah sendiri.
> Berkelahi cara Melayu
> Menikam dengan pantun
> Menyanggah dengan senyum
> Marahnya dengan diam
> Merendah bukan menyembah
> Meninggi bukan melonjak.
>
> Watak Melayu menolak permusuhan
> Setia dan sabar tiada sempadan
> Tapi jika marah tak nampak telinga
> Musuh dicari ke lubang cacing
> Tak dapat tanduk telinga dijinjing
> Maruah dan agama dihina jangan
> Hebat amuknya tak kenal lawan
>
> Berdamai cara Melayu indah sekali
> Silaturrahim hati yang murni
> Maaf diungkap senantiasa bersahut
> Tangan diulur sentiasa bersambut
> Luka pun tidak lagi berparut
>
> Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
> Segala yang ada sanggup diberikan
> Sehingga tercipta sebuah kiasan:
> "Dagang lalu nasi ditanakkan
> Suami pulang lapar tak makan
> Kera di hutan disusu-susukan
> Anak di pangkuan mati kebuluran"
>
> Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
> Masihkan tunduk tersipu-sipu?
> Jangan takut melanggar pantang
> Jika pantang menghalang kemajuan;
> Jangan segan menentang larangan
> Jika yakin kepada kebenaran;
> Jangan malu mengucapkan keyakinan
> Jika percaya kepada keadilan.
>
> Jadilah bangsa yang bijaksana
> Memegang tali memegang timba
> Memiliki ekonomi mencipta budaya
> Menjadi tuan di negara Merdeka

Usman Awang

p/s:OOOO...melayu mcm tu rupa2nya..bru chek tau...klu x...chek xtaula yeee...oooo...orait....

Mangsa?Pemangsa?Dimangsa?

Atau dalam bahasa Inggerisnya "Prey-Predator". Mangsa ialah satu golongan yang lemah di mana akan menjadi mangsa kepada pemangsa yang lebih kuat, seperti menjadi lunch , dinner , breakfast , dan supper(bagi pemangsa yang duk ostel). Pemangsa pula ialah satu golongan di mana mereka akan memakan golongan yang lemah yang telah menjadi mangsa mereka. Pemangsa lebih kuat daripada mangsa. (IYE IYELA!! klu mangsa kuat lagi mcm mna nk jadi mangsa?? bek jadi pemangsa!)

Apa yang hendak saya sentuhkan disini bukanlah berkenaan fakta di atas tetapi hanyalah mengenai tentang tajuknya sahaja. Mari kita baca dengan lebih lanjut lagi.

Baca situasi di bawah.



Cik Tom menjual cucur kodok(cokodok) di rumahnya di samping menjual air minuman dan juga coklat-coklat. Sudah lebih 5 bulan Cik Tom berniaga di situ dan syukur alhamdulillah perniagaannya semakin maju. AKAN TETAPI!!! Muncul pula Cik Yam yang tak pernah berniaga walaupun sudah tinggal disitu sudah hampir 3 tahun. Manakala Cik Tom yang baru tinggal selama hampir setahun telah mula berniaga sejak kecil..eh...sejak 5 bulan yang sudah.

Secara tiba-tiba Cik Yam hendak berniaga cucur katak(cokatak) dan air minuman keras..eh...air minuman...air minuman...hurm...air minuman jela!!. Diikuti coklat-coklat yang lebih mahal turut dijual oleh Cik Yam. Nak di jadikan cerita , Cik Yam telah membuat sesuatu yang tidak baek atau dalam bahasa budimannya , Cik Yam telah skrap...eh...telah mengkhianati Cik Tom. Dia membomoh Cik Tom supaya perniagaannya lebih maju.

Cik Tom tulla mangsa dan Cik Yam tulla pemangsa.

Dah dapat idea yang aku nak cita ni?? klu x dpt lagi....pinjamla kt sapa2 yang mampu...

Kembali kepada cerita aku tadi. Cik Tom mangsa khianat atau keji Cik Yam. Persoalannya sekarang , dalam kehidupan seharian kita , kita selalu berjumpa dengan mangsa dan tidak pernah kita berjumpa dengan pemangsa. Kepada yang paham , tepuk tangan tanyalah selera dan kepada yang tidak paham. Baca situasi di bawah.

Kita: ASSALAMUALAIKUM!!!
Cik Tom: urm...waalaikumussalam...urm...urm..urm..
Kita: (pasai pa bdk ni..duk urm3...kna sepak bru x urm dh kot) apa kena ni? Muram mcm itik ilang suami ja..
Cik Tom: Mana x muram..perniagaan duk merosot.
Kita: Besa la tu, adat berniaga(aiseh , wat pala tau , padahal x penah pun berniaga)
Cik Tom: Adat x sngat la , aku kena bomoh dengan Cik Yam umah ujung tu.
Kita: OOOOOO.

(nak bagi pendek cite). DAH PAHAM DAH APA YANG AKU CAKAP TADI?? dan x penah pulak dalam hidup kita , kita sembang ngan pemangsa mcm bawah ni ,

Kita: BLA3
Cik Yam: BLA3
Kita: BLA3
Cik Yam: BLA3
Kita: Mcm mna berniaga? orait?? ok??
Cik Yam: AKU MAKIN KAYA!! Sejak2 aku bomoh Cik Tom tu , perniagaan aku semakin maju. Padan muka dia.
Kita: OOOOOO.

(nak bagi abeh citer). Betui x apa aku ckpkn ini. Tetapi aku x ktalah yang Cik Tom tu tipu. Tapi aku x kta Cik Yam tu x bersalah atau bersalah. Kita selalu jumpa ngn mangsa ja kn? x pnah lagi jumpa pemangsa. Jadi ssiapa yang x paham tu , aku xtaula nak wat apa dah. Ampa bertawakal jelah sambil baca apa yang aku taip di atas ni. InsyaAllah anda akan paham. K la. Peace yo! assalamualaikum!!!

p/s: cerita aku x wat lagi sbb aku xdk idea..duk demam2 ni..idea nk wat cita x mai..nnti mai la ya...tpi kn..adakah org duk tunggu cita aku??? jeng3...RENUNG2 KAN DAN SELAMAT BERAMAL...

Sunday, March 28, 2010

hr ni

hr ni aq bgun awl,hr ahd aq x taw nk wt p.aq pown dh bfst,dh mndi,kira smua bnda yg aq ptot bt aq dh bt.

Friday, March 26, 2010

PERH!

Berikanlah masa untuk difikirkan.Apa yang terbaik bagi meneruskan Percintaan ini.Yang terpendam di jiwa.Dikaulah kejora yang menerangi hatiku kala sepi Termenungku sendiri.Maafkanlah sekiranya.Kesilapan ku yang dulu.Menyentuh kalbumu.

Thursday, March 25, 2010

Yank...bek hg cita...bek hg cita cpt...

(0)

Wali – Yank

yank coba kau jujur padaku
yank foto siapa di dompetmu
yank kok kamu diam membisu
sayang jawab atau aku pergi sayang

reff:
aku tak mau bicara
sebelum kau cerita semua
apa maumu, siapa dirinya
tak betah bila ada yang lain
jangan hubungi ku lagi
ini bisa jadi yang terakhir
aku ngerti kamu, kau tak ngerti aku
sekarang atau tak selamanya
yank jangan kira ku tak tahu
yank tak mudah kau bodohiku
yank tolong dengarkanlah aku
tapi sayang masih pantaskah kau ku panggil sayang
repeat reff
saat kamu mau bicara
dan ku akan cerita semua
apa mauku, siapa dirinya
karna memang tak ada yang lain
terus hubungiku lagi
jangan bilang ini yang terakhir
aku ngerti kamu, kamu ngerti aku
aku sayang kamu selamanya
repeat reff


Sebenarnya...gmbaq yg dlm dompet pompuan tu ialah gmbaq bpk dia..KUANG3~~~~

p/s:renung2kn dan slamat bramal...anda mampu mngubahnya!!!

madah or milah....pon2x

Ucapkanlah cinta Ucapkan ku saja yang kau perlu setiap waktu Sepanjang hayatmu Ucapkan kau rindu Daku yang kau mahu Yang kau cari telah kau temui Ku tidak tertahan lagi untuk ku mengaku cintamu L.O.V.E.....

Sunday, March 21, 2010

Kenapa??kenapa abah?

Kenapa abah kau berubah...kenapa bah (2x)

Hello...kenapa kau tak tukar lampin
dah berpeluh jari tukar lampin anak
lepas berkali kali ku suruh abah

Ku sangka kau betul...betul nak tukar lampin
bodoh sungguh untuk terus percaya
habis pakai lampin dibuang sahaja

Ref:

Lampin itu bukannya jenis pakai buang
biar lah lebih dari sekali
apakah kau sangka lampin tu dapat segera
sakitnya hati dipermain

Lampin itu bukannya jenis pakai buang
tidak mungkin hanya sementara
apakah kau sangka lampin itu dapat segera
bayangkan la apa ku rasa

Kenapa abah kau berubah...kenapa bah (2x)

Baru saja kenal
kau muncul semula
mengatakan kau sudah berubah
pujuk rayu sampaikan runtuh ke lutut
hampir hampir ku mengalah
untuk memberi kau peluang kedua
tapi kini ku lebih arif
untuk percaya janji lelaki..yeaahyeaahh

Ref:

Kenapa abah kau berubah...kenapa bah.. (4x)

Jangan..jangan...jangan tak tukar lampin

lagu asal Pakai Buang by Stacy (alamak terlebih sudah..)

Wednesday, March 10, 2010

hr ny aq tension

knp eh aq tension hr ny?td lps wktu rhat aq jmpa awek aq,aq tnsion n ea pown tension smp la k ptg wktu lthn umh sukan..smp skunk aq msh x ckp ngn ea

Tuesday, March 9, 2010

xm dh abis

hr ny aq lga gler thp apa tah coz xm dh hbis...

dh lama aq x tulis bloq

salam,apa habaq smua.sowe la aq dh lama x update bloq ni coz aq lupa psword aq..hehhee